|
F1 Anno Liga 2010 szabályzatA szabályok a sportszerű versenyzés érdekében jöttek létre, ezért minden ligatagnak kötelező betartani az alábbi szabályokat: FIGYELEM! A változás jogát szezon közben is fenntartjuk!
1. BEVEZETÉS Az F1 Anno Liga 2010 2011. januárban jött létre, azóta törekszünk arra, hogy a ligatagok kellemesen töltsék a szabadidejüket, jól szórakozzanak, és persze problémamentesen sportszerű körülmények között versenyezzek egymással, hogy kiderüljön ki is a legjobb. Az itt olvasható szabályok azért születtek, hogy keretek közé foglaljuk, mit lehet és mit nem a versenypályán, így megkönnyítve mindenki dolgát. Ebből fakadóan minden bajnoki versenyen kötelező betartani őket, nem árt, ha kívülről ismeri mindenki a félreértések elkerülése végett. És ahogyan azt mondani szokták: A szabályzat nem ismerete (el nem olvasása) nem mentesít azok betartása alól! A szabályok lényegében véglegesnek tekinthetőek, bár kisebb változtatások elképzelhetőek az összecsiszolódás után. Amennyiben változik valami, úgy az oldalon a liga hírekben minden résztvevő értesítést kap.
2. SPORTEMBERHEZ ILLŐ VISELKEDÉS Nagyon fontos, hogy mindenki az úgynevezett "sportemberhez illő viselkedés" szabályaihoz tartsa magát. Sportemberhez illő viselkedés: A játék elsődleges célja, az önfeledt szórakozás a FAIR-PLAY szellemében. A liga jó időtöltést kíván nyújtani mindazok számára, akik versenyezni szeretnének nálunk. Viszont mi ezért elvárjuk a résztvevőktől az udvarias és illemtudó viselkedést mind a pályán, mind chatelés, beszélgetés közben. Arrogáns és kötekedő magatartásnak hosszútávon helye nincs a ligában! Ilyen esetben, ha egy versenyző, többszöri felszólítás után sem moderálja magát, akkor a kizárás sorsára jut.
3. CSAPAT ÉS PILÓTA SZABÁLYOK 3.1 Általános pilótaszabályok - Minden ligatagnak a teszteken, időmérőkön és versenyeken azzal az autóval és névvel kell megjelenni, amivel az oldalra jelentkezett! - Az a versenyző, aki az adott szezonban kilépett vagy kizárásra került a bajnokságból ugyanabban a szezonban már nem jöhet vissza! - A pilóták közötti setupcsere legális, mivel ezt ellenőrizni úgysem tudnánk.
3.2 Csapat és pilótaválasztás - Új szezon kezdete előtt az előző évad hivatalos végeredménye alapján történik a pilótaválasztás (először a bajnok választ, utána a második és így tovább...). - A pilóták miután már kiválasztották csapatukat, csak addig válthatnak másik csapatra, amíg nem szerepeltek egy versenyhétvégén sem!
3.3 A tesztpilóta szerepe a ligában - A tesztpilóta, mint ahogy a nevében is benne van tesztversenyző. Ha valami okból kifolyólag bármelyik pilóta nem tud megjelenni ligafutamon úgy azt a tesztpilóta helyettesítheti. Segítve ezzel legfőképp csapatát a konstruktőri bajnokságban. - A tesztpilóták eredményei az egyéni pontversenybe is (saját nevük alatt) beszámítanak! - Fontos leszögeznem, hogy tesztpilótának nem lehet jelentkezni. Csak ligatagból válhat tesztpilóta, ha úgy dönt, hogy lemond első számú pilótajogáról és a továbbiakban csak tesztversenyzőként szeretné segíteni csapatát. - A tesztpilótákra is ugyanúgy vonatkozik az összes szabály, mint az első számú versenyzőkre.
4. ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK - Minden hétvégén egy hivatalos futamot bonyolítunk le. - Minden egyes hétvégén a hivatalos időmérő edzés és a verseny eredményéneek adminisztációját Locos végzi. - Az időmérőkön és a versenyeken minden ligatagnak kötelező a részvétel, továbbá köteles azokon tudása legjavát nyújtani! Ha valaki mégsem tudna eljönni úgy a hiányzását lehetőleg legkésőbb 2 órával az időmérő/verseny kezdete előtt jeleznie kell! - Minden versenyhétvégén részt vett versenyzőnek kötelező interjút adni a hétvégéről. - Az autó bármely teljesítményt befolyásoló fájljához hozzányúlni, és bármely módon megváltoztatni azt, hogy a pilóta előnyhöz juthasson vele, SZIGORÚAN TILOS! Továbbá semmilyen módosított fájl használata nem engedélyezett, mivel az a versenyző, akinek bármelyik fájlja eltér a szerveren lévő eredetitől (mismatch), nem indulhat el a versenyen. - Ha kiemelt esemény van, mint pl. egy fontos teszt, megbeszélés stb., akkor azon kötelező megjelenni, ha valaki nem tud eljönni, azt mindenképpen jelezze!
5. CHAT SZABÁLYOK - A Chat használata időmérőn és verseny alatt TILOS! (kivéve probléma esetén). Ilyenkor a ligavezetők is csak akkor írhatnak a chat-re, ha fontos közlendőjük van. Csak a teszteken ill. a warmup-on megengedett a chat-elés. - Időmérő illetve verseny végén meg kell várni a ligavezetők "jelzését" a szabad chatre, hiszen még többen kint lehetnek a pályán és számukra értékes pozíciókért folyhat a csata.
6. VERSENYKÖRÜLMÉNYEK 6.1 A versenykörülmények a következők: - Gumikopás: 2x - Üzemanyag fogyasztás: 3x - Versenytáv: 50% - Károsodás szorzó: 30% (kivéve Monaco - 25%) - Mechanikai meghibásodások: ki - Időjárás: változó
Tipp: Mivel a mechanikai hibák ki vannak kapcsolva, ezért a Brake Duct és a Radiator akár 1-re is csökkenthető. Más bajnokságokban, on-line versenyeken elképzelhető, hogy vissza kell állítani!
6.2 A következő vezetési segítségeket nem lehet használni (a szerveren tiltva lesz):
- F5: Helyes irányba állítás segítség - F6: Sebezhetetlenség - F10: Boxutca segédlet
6.3 Zászlószabályok A program rendelkezik beépített zászló rendszerrel, aminek figyelembe vétele kötelező. Mivel a zászlószabályok érvényesek lesznek, mindenki figyeljen az éppen aktuális figyelmeztetésre! Sárga zászló: A pálya adott szakaszában lassan haladó vagy mozgásképtelen autó található. Megfelelő mértékű lassítással alkalmazkodni kell a megváltozott körülményekhez. Ilyenkor egy másik mozgásképes járműmegelözése SZIGORÚAN TILOS! Kék zászló: Lekörözéshez készülő versenyző/versenyzők közelednek. Megfelelő mértékű lassítással minél hamarabb hagyja el az ideális ívet és engedje el (őket). Az a lekörözendő versenyző, aki nem adja meg az ideális feltételeket a lekörözőnek, a program által kiosztott büntetésen túl további szankcióban is részesülhet. A program háromszori felszólítás után 10 másodperces STOP/GO büntetést ad. Fekete zászló: Kizárás valamely szabály megszegése miatt (pl. STOP&GO elmulasztása). Ilyenkor a vétkes köteles azonnal a boxba hajtani és feladni a versenyt. Kockás zászló: vége a versenynek!
7. PONTRENDSZER 7.1 A pontozási rendszer teljes egészében megegyezik a szezonra vonatkozó FIA szabályzattal. 1. hely 10 pont 2. hely 8 pont 3. hely 6 pont 4. hely 5 pont 5. hely 4 pont 6. hely 3 pont 7. hely 2 pont 8. hely 1 pont
7.2 Holtverseny esetén, mind az egyéni, mind a csapatversenyben a következők szerint döntünk: - Előrébb sorolandó az a versenyző, aki több első helyezést ért el az idényben, vagy az a csapat, amelynél az első helyezések száma (a két versenyzőnél együttesen) magasabb, mint a konkurens csapaté, vagy csapatoké. Ha az első helyezések száma is azonos, akkor az elért több második helyezés dönt. Ha az is azonos, akkor a legtöbb elért harmadik hely lesz a döntő és így tovább... - Időmérőn egyenlő idők esetében mindig a pontversenyben előrébb álló versenyző rajtol a kedvezőbb rajtpozícióból (mivel azt nem tudjuk ellenőrizni, hogy ki érte el hamarabb azt az időt).
8. VERSENYTECHNIKAI SZABÁLYOK 8.1 Általános versenytechnikai szabályok - Minden ligatag köteles biztonságosan vezetni a pályán! - TILOS a pályán a forgalommal szemben közlekedni, tolatni (kivéve, ha a boxutcában a szerelőkön kis mértékben túlhaladtunk, ill., ha a pályán olyan helyzetbe kerülünk, amiből csak tolatással tudunk a pályára visszatérni!), a pálya bármely pontján állva tartózkodni, feltartani más pilótát illetve kilökni azt! - TILOS kicsúszás után másokat veszélyeztetve visszatérni a pályára! - Ha az Időmérő illetve verseny alatt bármilyen nemű kár keletkezik az autóban (szárnyak hiánya, kerék hiánya), az adott pilóta azonnal köteles bejönni a boxba, és a csapattal orvosolni a problémát! - Sérült autóval az ideális íven másokat feltartani TILOS, még akkor is, ha ez pozícióvesztéssel jár! - TILOS a cikázás azaz, a védekezésnél a haladási ív egynél többszöri megváltoztatása! Több irányváltás már cikázásnak számít, és büntetést von maga után!
8.2 Boxutca szabályok - A boxutcában kötelező betartani a sebességlimitet (időmérőn is)! Túllépése büntetéssel jár (versenyen a program STOP&GO-val bünteti). - A boxkiállást a boxutcából a szervizsávba a lehető legrövidebb úton kell megejteni, majd a szervízelést követően a lehető legrövidebb úton kell a boxutca aszfaltcsíkjára visszatérni. Aki a szervizsávra behajtva egynél több idegen boxon áthalad, illetve a szervizből kihajtva a következő szervizboxon áthajt és nem hagyja el a legrövidebb út alatt a szervizsávot, az büntetésben részesül.
- A boxutcában TILOS átlépni a PIROS lámpát. Akkor lehet kimenni az időmérőre, ha a lámpa zöldre váltott! - TILOS a boxutcából kihajtást követően a kivezető vonalat (ami vagy fehér vagy sárga) átlépni! Figyelemmel kell lenni a pályán haladó gyorsabb autókra. (Boxutca kijárat villogó kék vagy sárga lámpa.)
8.3 Kiemelt esetek Kanyar átvágás: - TILOS levágni a kanyarokat, lassítókat ill. kiszélesíteni a pályát. Levágásnak vagy kiszélesítésnek az számít, ha több mint 2 kerékkel (teljes felületükkel) elhagyod a pályát, de ha legalább 2 kerékkel az aszfaltcsíkon vagy, akkor még szabályosan fordulsz! - Időmérőn a kanyar átvágásának szabálya a következő: ha egy versenyző a gyors körén véletlenül hibázik oly módon, hogy a mért körén előnyére válik a hiba (véletlenül megcsúszik, elméri a féktávot és átvág egy kanyart), akkor le kell vennie a gázról a lábát, és megpróbálni később gyors kört futni. Ha szándékosan vágja át a kanyart a gyors kör alatt, a rajtrács végéről fog indulni. - Versenyen a kanyar átvágásának szabálya a következő: úgy átvágni egy kanyart, hogy azzal pozíciót nyerjen a pilóta TILOS. Ha mégis megtörténik, az ily módon megelőzött pilótát vissza kell engedni. Amennyiben nem engedi el a pilótát akkor időbüntetést kap. Ha véletlenül vágja le a kanyart, akkor még nem jár büntetés, viszont háromszori véletlen levágás időbüntetést von maga után. Amennyiben szándékosan vágja le a kanyart a versenyen, az súlyosabb büntetéssel jár. - A verseny alatt nem lesz mód ezt ellenőrizni, így utólag a visszajátszásból fog kiderülni, hogy valamelyik versenyző a tiltást figyelmen kívül hagyta. Ez büntetést von maga után.
Feltartás, blokkolás: - Tükrök használata kötelező, hiszen ezek nélkül elég nehéz megítélni a hátul lévő helyzetét. - TILOS a lekörözendő pilótáknak az ideális íven tartózkodni, mialatt lengetik a kék zászlót, mivel ezzel feltarthatja, illetve veszélyeztetheti a versenyt! Ha valamelyik lekörözendő pilóta a lekörözőt zavarja a lekörözésben, a futam után időbüntetés kap! - Tipp: Az elengedés legegyszerűbb módja, ha a lassabb pilóta kanyarbevétel után a kigyorsításnál az ideális ívet elhagyva lehúzódik és "fékezés nélkül" gázelvétellel lassít, amíg a leköröző versenyző elhagyja.
Minden esetben, ha valamelyik szabály megsértésével előzöl meg valakit (pl. kanyarátvágással, sárga zászló alatt, stb.), akkor az adott kör végéig van időd, hogy visszaengedd magad elé, ha ez nem történik meg, azért büntetés jár.
9. VERSENYHÉTVÉGÉRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK 9.1 Tesztre vonatkozó szabályok - Teszttilalom nincsen! - Nem lesznek állandó időpontban megtartott hivatalos tesztek, hanem egyénileg, illetve csoportosan megbeszélt idő szerint lesz lehetőség a közös tesztre! - Ezeken a teszteken nem kötelező a részvétel. (kivéve kiemelt esemény) - Tesztszervert bárki csinálhat!
9.2 Időmérőre vonatkozó szabályok - Időmérő időpontja: minden szombaton 17:00 - Az időmérőn egy 20 perces etap során kell mindenki elérnie a tőle telő legjobb időt! - Csak az indulhat el versenyen, aki időmérőn megfutja az aktuális pályán az előre kiszabott (száraz pályára vonatkozó) limitidőt, amit mindig a pályabejáró rovatban fogunk feltüntetni. Amennyiben esős időmérő edzésünk van, úgy az időmérő győzteséhez képest maximum 107%-os lemaradás engedélyezett! (példa: ha a pole idő 1:20.000, akkor neked 1:25.600-n belül kell futnod!) Ez a szabály a 2003-as San Marino-i nagydíjtól megkezdve lépett életbe, ezért nincsenek korábbról limitidők. - Abban az esetben, ha valaki nem jelenik meg az időmérőn, akkor nincs lehetősége kvalifikálnia magát és hiányzást kap. Aki megjelent az időmérőn, de nem volt képes megfutni a limitidőt az természetesen nem kap hiányzást.
9.3 Bemelegítő edzés (WarmUp) szabályai - A bemelegítő edzésnek nincs megszabott időtartama, itt mindenki ellenőrizheti a versenybeállítását, boxtaktikát és az internetkapcsolatát. - Akinek a pingje folyamatosan 100 fölött van, nem állhat ki a rajtrácsra.
9.4 Versenyre vonatkozó szabályok - Verseny időpontja: az idomérő leintése után kezdődik, maximum 10 perc kihagyással. - A piros lámpák kialvásánál lehet elrajtolni! Az első kanyarban fokozottan figyelni a másikra! - A futam alatt kieső pilóták bármikor elhagyhatják a szervert, ha akarják. Kivétel ez alól azok, akik helyezettnek számítanának. Azok a versenyzők számítanak helyezettnek, akik a győztes által megtett táv 90%-át teljesítették, függetlenül attól, hogy leintették-e őket vagy hamarabb kényszerültek kiállni. A ligán belül ezt a szabályt röviden Enoo-szabály néven is emlegetik. :)
Verseny újraindítására kerül sor abban az esetben... - ...ha valaki BUG-ot észlel, és azonnal jelzi azt. (pl. lagg) - ...ha a rajtot követően baleset alakul ki, és a versenyautók 50%-a megsérül. - ...ha a szerver lefagy, vagy bármilyen más szoftveres ill. hardveres probléma alakul ki.
Verseny kihagyása szabályok - Ha nem tudsz megjelenni a futamon az nem probléma, de azt köteles vagy jelezni a liga vezetőinek! Viszont sorozatban 2 verseny, minden bejelentés, illetve indok nélküli kihagyása (megindoklás esetén 3 verseny), a bajnokságból való eltávolítást jelenti, és legkorábban csak a következő évadban állhatsz vissza. - Aki a futamok 50%-ról hiányzik, azt kizárjuk a bajnokságból. Ezt a szezon féltávjánál illetve év végén ellenőrizzük.
10. SZERVER SZABÁLYOK 10.1 Általános szerver szabályok - Mielőtt beléptek a szerverre minden internet terhelő dolgot kapcsoljatok ki, letöltések, msn, torrent stb...! Ezek belassítják a szervert és ellehetetlenítik a játékot. - A liga minden tagja a Hamachi nevű programmal IP címen keresztül kapcsolódik a szerverre. Ha ezzel a programmal valami gond van, az időmérő/verseny elhalasztásra, majd a probléma orvoslása után bepótlásra kerül. A belépéshez szükséges IP címet és jelszót szintén Hamachin közlik a versenyzőkkel. Az IP cím kiadása idegen személyeknek SZIGORÚAN TILOS! Aki ezt megszegi, azt azonnal kizárjuk a bajnokságból. - Hivatalos szervert a liga stabil és gyors internettel rendelkező tagjai készíthetnek. (általában ?) - Ha teszt, időmérő ideje alatt valamelyik személy laggol, és többen panaszkodnak rá, köteles lelépni a szerverről, majd a hiba orvoslása után visszalépni és folytatni a tesztet, időmérőt. - Ha verseny ideje alatt valamelyik személy laggol, és többen panaszkodnak rá, köteles lelépni a szerverről, és orvosolni a problémát. Ebben az esetben nem jár hiányzás a pilótának. - Nagyon fontos dolog hogy a szerverre való be/ki lépkedés TILOS! Aki belépett, az nem léphet ki csak engedéllyel! Ez azért fontos, mert a szerver ilyenkor fagy egy picit és a pályán lévőket megzavarhatja. - A szerver akkor léphet tovább a következő eseményre, ha azt Santi engedélyezi!
10.2 Időmérő és verseny szerver szabályok - A szerveres köteles legkésőbb 16:45 percig, vagyis negyed órával az időmérő kezdete előtt létrehozni a szervert, hogy az már 17:00 percre készen álljon az időmérő lebonyolítására. - Minden ligatag köteles legkésőbb 17:00 percig felmenni a szerverre. Ha valamelyik ligatag az időmérő kezdete után, lép be a szerverre, 5 helyes rajtbüntetést kap. - Abban az esetben, ha hatnál kevesebb pilóta jelenik meg az időmérő kezdetéig, vagyis 17:00 percig, akkor a liga tagjai várnak, amíg minimum plusz egy pilóta nem lép be (max. 17.15-ig). - Időmérő után mindenkinek bent kell maradni a szerverben, mert a futamra nem csinálunk külön szervert, valamint a végeredményről képet kell készíteni.
A versenyhétvége elhalasztására kerül, és a következő hétvégére tolódik, abban az esetben... - ...ha az időmérőn 17.15-ig sem jelenik meg legalább 6 pilóta - ...ha nincs jelen senki, hogy szervert készítsen - ...ha olyan probléma merül fel, ami egy órán belül nem megoldható. (pl. szoftveres gondok, lagg stb.)
11. BÜNTETÉSEK 11.1 A program által kiszabható büntetések: - STOP/GO: A következő 3 körben ki kell menni a box-ba, ha valaki ezt a büntetést a verseny végétől számított utolsó 3 körben kapja, akkor is le kell tölteni, mert ha nem tölti le, akkor a program 25mp-vel bünteti a vétkes pilótát, és ez néhány pályán több is, mint a letöltés esetében elvesztett idő. - Diszkvalifikálás (fekete zászló): bővebben lásd zászlószabályok rész!
11.2 A liga vezetői által kiszabható büntetések: - A versenyzőknek lehetőségük van óvás benyújtására, ezt a verseny után legkésőbb másnap délig lehet megtenni az óvások menüpontban (A kiszabható büntetések súlyosságáról is bővebben itt tájékozódhatsz).
12. EGYÉB TUDNIVALÓK 12.1 Pályák - Az évad során kizárólag a ligavezetők által jóváhagyott és meghirdetett pályák szerepelnek a honlapon az előre közzétett versenynaptár szerint. - A pályák változtatásának, újabb futamok beiktatásának, illetve meglévő törlésének jogát a ligavezetők fenntartják. Bármilyen változás a kiadott trackpack-hez képest a honlapon időben kihirdetésre kerül.
12.2 Díjazás Mivel ez egy ingyenes liga, így anyagi juttatásokat nem tudunk nyújtani, viszont bizonyos előnyöket tudunk biztosítani a legjobbaknak. A csapatválasztásnál írtunk már az egyik ilyen előnyről. Továbbá az egyéni bajnok jutalma, hogy amennyiben elfogadja felkérésünket, úgy a következő egy évadban ligavezetői rangot kaphat a ligában! Ez annyit tesz, hogy részt vesz a ligával kapcsolatos döntésekben a liga állandó vezetőivel Santival ésEnooval együtt! (pl. óvások vizsgálata, szabálymódosítások stb.)
KÉREK MINDEN LIGATAGOT ÉS PILÓTÁT IS EGYBEN, HOGY A SZABÁLYOS ÉS ÉLVEZETES JÁTÉK ÉRDEKÉBEN A FENTI SZABÁLYOKAT TARTSA BE!
www.annoliga2010.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!
|